Elakartad litteraturnihilism, könshår i hamburgaren och praktfulla bokbål

Ur Dr Edbergs journal:


Moder Svea inlagd för screening. Ytterligare en metastas till modersvulsten –den borgerliga regeringen – upptäcktes. Det rör sig om elakartad litteraturnihilism.


”Mäh, jag bestämmer väl själv vad som är en bra bok! Så det så. Kom inte här och predika om objektiv kvalitet. Om jag njuter av Martina Haags böcker så är det helt enkelt bra läsning, end of discussion.”


Den här typen av enfaldiga yttranden kommer från illitterata jönsar som vill rättfärdiga sin egen totala avsaknad av smak.  Men tji fick de! Det finns fem objektiva kvalitetsbegrepp för vad som kännetecknar god litteratur:


1. Originalitet
2. Angelägenhetsgrad
3. Teknisk skicklighet
4. Djup insikt
5. Tidlöshet


Dessa kom ♥♥♥ det kulturella etablissemanget ♥♥♥ fram till när de lekte anden i glaset. En dag ska jag kunna räkna mig till denna belletristiska klick!


 Så, vilken är din favoritbok? Åhå, Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra) av allas vår Martina Haag. Vilken storartad överraskning. Med vår pedagogiska checklista kan vi komma fram till om den faktiskt är så fantastisk som du gnäggar om.


1. Originalitet


    Absolut, sällsynt dålig


2. Angelägenhetsgrad





3. Teknisk skicklighet





4. Djup insikt


  HAHAHA



5. Tidlöshet


 



Nämen ser man på! Din favoritbok suger :(



Det är bara att beklaga


Tänk lite på det som med mat. Du kanske älskar Donkens trådiga hamburgare med könshår i salladen, men en omsorgsfullt tillagad rådjursaladåb på Operakällaren är ändå av en annan klass. Men för all del, genera dig inte! Fortsätt att skyffla i dig av skräpet om det bereder dig njutning. Du blir fet och ful oavsett.



 Jag vill slå på trumman för ett praktfullt bokbål! Rituella danser och kryptiska besvärjelser utlovas.




När man bränner böcker dröjer det inte lång tid
innan man bränner människor... Ah... doften av
Martinas brinnande fläsk..

Dessa alster vill jag bespara eftervärlden:

*Snabba cash av Jens Lapidus
*Dan Browns samlade verk                                                                                                                           
*En shopaholics bekännelser av Sophie Kinsella
*Den innersta kretsen av Viveca Sten
*Bridget Jones dagbok av Helen Fielding
*Läppstiftsdjungel av Candace Bushnell


Vad slänger du på glöden? Inte kultursnobbar som jag hoppas jag hihihihihihihostharkel


Kommentarer
Postat av: Miss T

På glöden slänger jag Denise Rudbergs samlade verk. Mycket papper, lite substans, så de lär brinna bra. Och så kittlar jag Jan Guillou under fötterna med glödande kol för att kivas lite.

2010-06-18 @ 13:50:42
Postat av: E

Herr Strindberg har aldrig lyckats imponera med sina svulstiga pekoral. Brinn!

2010-06-18 @ 18:24:26
URL: http://hjarnsubstans.blogg.se/
Postat av: Camilla E

Strindberg är onekligen vår mest överskattade författare!! Hans mest patetiska verk är en nationalromantisk, svulstig pjäs om Karl XII

2010-06-20 @ 01:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0